Už na základní škole nás učili, že pokud chceme někoho přesvědčit, musíme umět správně, objektivně a fakticky argumentovat. Tím přesvědčíme druhou stranu, že máme pravdu.

Ale ve skutečnosti tomu většinou tak není.

Nejsilnější způsob komunikace je vyprávět lidem příběh. Do příběhů dáváme sami sebe, vkládáme do nich lidskost. Příběhy jsou osobní, silné a my si je snadno zapamatujeme. Proti příběhům nic nenamítáme.

Je to příběh, co dává faktům význam. A význam je silnější a působivější než samotná faktická informace.

Když jsem studoval politologii na vysoké škole, dostali jsme za úkol podívat se na dva dokumenty. Oba byly o Fidelu Castrovi. Jeden z dokumentů vykresloval Fidela Castra jako diktátora a utlačovatele, druhý jako zachránce kubánského národa a ochránce před americkými vykořisťovateli.

Oba dokumenty pojednávaly o stejných událostech a faktech. Lišily se v příběhu, který vyprávěly a, který obklopoval fakta. Právě příběh měnil tvář, charakter a činy Fidela Castra ve zvěrstva nebo hrdinství.

Vyprávějte příběhy a budete přesvědčiví. Příběhům se nebráníme, nepřicházíme s proti-argumenty, proč by to nešlo, proč je to špatné a proč prostě ne.

Do příběhu dáváte lidskost, osobitost a to je to, co lidem chybí v dnešním uspěchaném světě, kde se řeší jen problémy a nápravy.

Příběhy aktivují v mozku naše pocitové centrum, působí přímo na naše emoce, probouzí prožité zážitky a zkušenosti. Proto jsou tak silné.

Většinu věcí, které si dobře pamatujeme, tvoří právě příběhy a emoce s nimi spojené.

Pokud chcete být přesvědčiví a přimět někoho něco udělat nebo prodat, vyprávějte mu příběh.

 

Napište mi do komentáře, jak přesvědčujete vy. Co se Vám osvědčilo?

Test osobnosti

Udělejte si test zdarma

Klikněte zde >>
Share →