Jak si užívat přítomnost

Mindfulness je poslední dobou velmi módním výrazem. Co se v něm ale skrývá? Možná jste slyšeli, že se jedná o starou budhistickou techniku. Ve skutečnosti je ale mindulness pro každého a vy se nemusíte vzdát svých hmotných statků a stát se budhistou, abyste si užili to, co tento přístup přináší.

Mindulness spočívá v tom, že začneme vědomě vnímat to, co děláme, zcela automaticky. Dle budhismu je náš běžný stav vědomí velmi omezený – velmi často děláme věci nevědomě a v danou chvíli se na věc plně nesoustředíme.

Neustále totiž něco děláme, zatímco se nám hlavou honí hromady myšlenek, a tak máme velmi málo prostoru na to prostě být. Abychom tedy přítomný okamžik vnímali naplno, je třeba systematicky sledovat, kdo jsme, a zvážit náš náhled na svět.

Proč je tento přístup dobrý? Je to nástroj, který nám pomůže uvědomit si spoustu možností, jak dosáhnout změny a osobního růstu. Mindfulness nám ukáže takové stránky naší osobnosti, které často přehlížíme, a ukáže nám nové cesty, jak žít ve své kůži a zároveň v souladu s okolním světem.

Může nás například naučit, jak si více užívat radost, klid a štěstí a jak lépe porozumět složitým emocím, jako jsou zármutek, smutek a strach. Jsou to takové emoce, které si obvykle neuvědomujeme nebo které vyjadřujeme nevědomě.

Mindfulness nás obohatí a dodá nám sílu. Budeme si více uvědomovat, kým sami jsme, což podpoří naši kreativitu a inteligenci.

Praktikování přístupu mindfulness a meditace si lidé mylně vykládají jako odpočinek, ulevování od stresu a osobní rozvoj. Mindfulness ale není o snaze navodit určitý pocit ani o tom se někam dostat nebo se stát určitým typem člověka. Je to spíše o tom, abychom vyprázdnili svou mysl, zklidnili se a začali si uvědomovat, kým a kde už právě jsme.

Udělejte si test osobnosti

Nejčtenější blog o psychologii: Zaregistrujte se do newslettru a získejte test osobnosti zdarma.

Klikněte zde