Jak si získat sympatie a zabodovat u pohovoru
Řekli byste, že personalisté vybírají nejlepšího kandidáta na základě kvalifikace a zkušeností? Ne tak docela. Řada studií ukázala, že při získání vysněné práce hraje největší roli jiná věc: sympatie. Naučte se proto následující jednoduché finty, jak být pro ostatní sympatičtější.

Vědci z univerzit ve Washingtonu a na Floridě sledovali stovku absolventů, kteří hledali první práci po studiích, a zjistili, že nejúspěšnější byli uchazeči, kteří si získali sympatie personalisty vedoucího pohovor.

Sympatičtí se zdáli z několika důvodů. Někteří mluvili o zajímavých tématech, která se nevázala k dané pozici, u jiných bodoval upřímný úsměv a jiní mluvili s úctou a respektem o společnosti, v níž pohovor probíhal. To je rozhodně dobrá zpráva, protože jde o snadné změny, které zvládne každý, a přitom mají na výsledek zásadní vliv.

Dalším způsobem, jak si získat něčí sympatie, je odhalit své slabiny hned na začátku.

Psychologové z Dukeovy Univerzity v 70. letech provedli experiment, kde zúčastněným pustili nahrávku muže hovořícího o svém životě. Na jedné nahrávce se muž hned na začátku přiznal, že ho kdysi ve škole chytli při podvádění. Ve druhém monologu se muž k prohřešku přiznal až na konci.

Při hodnocení osobních sympatií získala mnohem víc bodů nahrávka, kde se muž přiznal na začátku vyprávění.

Proto se vyplatí vytáhnout své největší trumfy až na konci pohovoru. Vytvoříte tak totiž dojem, že se nebojíte nechat své přednosti vyjít na světlo přirozeně v průběhu konverzace, a díky tomu působíte sympatičtěji.

Poslední tip na pracovní pohovory zní: pokud uděláte nějakou chybu, zůstaňte v klidu.

Vlastní chyby si totiž většinou uvědomujeme mnohem víc my sami než naše okolí a přehnanou reakcí či omluvou zbytečně upozorníte na pochybení, kterého by si možná nikdo nevšiml.
 

Udělejte si test osobnosti

Nejčtenější blog o psychologii: Zaregistrujte se do newslettru a získejte test osobnosti zdarma.

Klikněte zde