Jan Patrman - profilový obrázek

Můj příběh – proč si myslím, že jsem dobrý v trénování a koučování

Moje cesta ke koučování a školení lidí je delší. Největší podíl na tom má téměř jistě moje rakovina. Měl jsem příležitost přemýšlet o svém životě a o tom, co od něho chci. Uvědomil jsem si, že chci být nezávislý a věnovat se věcem, které mě baví, dávají mi smysl a ve kterých jsem dobrý. Myslím si, že mám zajímavý životní příběh a chci se o něj podělit.

Chci ukázat lidem, že spokojenosti a úspěchu lze dosáhnou i se špatně rozdanými kartami. Když jsem byl malý, přehazovali si mě moji nejbližší jako balík. Vlastně do mých 9 let jsem téměř nevěděl, jak vypadá moje maminka. Kvůli této zkušenosti jsem si vytvořil spoustu traumat a vnitřních bolístek. Nevěřil jsem si, nevěřil jsem ve svoji hodnotu, i když to na venek mohlo vypadat jinak.

Se všemi těmito traumaty se mi podařilo docela dobře vyrovnat a zjistit, že můj názor má také cenu. Naučil jsem se nebát se projevit a jít si za svým cílem. Ve třetí třídě mě paní učitelka chtěla přeložit do zvláštní školy s tím, že jsem dyslektik, dysgrafik a nevím, co ještě. Ale na konci vysoké školy jsem měl možnost jít studovat Ph.D. na Harvard. Nakonec jsem vystudoval kybernetiku, ekonomii, koučink a psychoterapii.

Zvládl jsem se vypořádat s rakovinou. Vím, jaké to je být smířený s tím, že možná umřu, a říct mamce: „Tak asi mám umřít“. Podařilo se mi vybudovat 3 byznysy. Koučuju naše vrcholové sportovce, reprezentaci. Práce s nimi mi vyhovuje. Jsou to lidi, kteří chtějí vidět výsledky, nepotrpí si na řeči. A také věcí, že ni není zdarma a jsou připraveni na sobě pracovat. Zjistil jsem, že když se kombinuju psychoterapie a metody vrcholové, tak lze dosáhnout úžasných výsledků.

(toto je výňatek z rozhovoru pro časopis)

Přečtěte si článek, jak jsem se učil podnikat: Nejsem rozený řečník, vůdce nebo člověk, který umí lidí přesvědčit. Nejsem ani rozený podnikatel, obchodník a marketér

… přednášení a koučování mě baví. Vidím v tom vyšší smysl a chci se podělit o věci, které jsem objevil a naučil se. My lidé rádi dostáváme věci, které mají HODNOTU a pomáhají nám.

Na oplátku dostávám spoustu energie, zkušeností a dokonce mě za to i platí.

Možná, že někdo, koho jsem naučil „jak svojí myšlenku prodat a výborně odprezentovat“, dostane výzkumný grant. Nebo přijde s něčím novým, jedinečným a výjimečným. Možná si založí firmu nebo nadaci, která bude úspěšná. Nemusí to tak být, ale může.

 

Někdy společnosti VÁHAJÍ a ptají se: „ A proč máme najmout zrovna vás?“

Chápu to. Neznají mě a chtějí si dobře vybrat.

Protože se v první řadě snaží dávat – dávat hodnotu …

… dávám jim garanci spokojenosti, pokud nebudou se seminářem spokojení. „Peníze vám vrátím a nemusíte nic zdůvodňovat.“

To se jim líbí. Podívají se na reference a většinou, řeknou: „Ok, bereme to“.

Netroufl bych si dávat takovou záruku, kdybych nevěřil tomu, co dělám a jak to dělám.

 

Proč byste mi měli věřit, že vám pomůžu?

Nejraději bych chtěl říct, že znám odpověď na každou otázku. Bohužel tomu tak není.

A lhal bych, kdybych tvrdil, že moje techniky jsou nejlepší a nejúžasnější.

Avšak metody i principy, kterými se zabývám, jsou důležité a stojím si za nimi.

metodika_vzdelavani_treninku_seminaruMoje metodika vzdělávání – čím se liší?

K cíli vede mnoho cest za dramaticky rozdílných podmínek.

Metodika vzdělávání je založena na vyvolávání a upevňování okamžiků, kdy se nám daří, kdy nám věci jdou od ruky. Tyto okamžiky nebývají náhodné, jen si jich nevšímáme.

V těchto okamžicích se během krátké doby dostaneme o notný kus dál. Například za 1 měsíc můžeme pokročit v angličtině dál, než za 3 roky předchozího studia.

Trénink je založen na níže uvedených metodách. Tyto metody jsou svým způsobem výjimečné a velmi účinné.

metodika_vzdelavani_rozvojRozvíjení zdravé a funkční části našeho já a našich dovedností

V tréninku budou podporovány zdravé návyky a dovednosti, které účastníci mají, a ty budou rozvíjeny i do jiných oblastí a dovedností. Tento postup vytváří u lidí sebejistotu a sebevědomí – „jsem si vědom toho, co umím, a chci se rozvíjet“.

Chyby jsou vytýkány minimálně stylem: „Nedělejte toto a vyhněte se tomuto“, protože tímto přístupem účastníci naopak znervózní nebo se uzavřou přijímání nových informací. Vytýkáním chyb dochází k jejich fixování.

Proto se soustředím na rozvíjení zdravého já. Když je z osobního života vynecháno pokárání, dochází k rychlejšímu pokroku. Negativní komentáře fixují aktuální stav včetně chyb. Proto je potřeba vědět a všímat si toho, co je správné a zdravé, a tyto vzorce a postoje upevnit.  Pokud určité chování vede k odměně, čímž často bývá dobrý pocit ze sebe sama, pak se tento vzorec chování vyskytuje častěji.

metodika_vzdelavni_tvorivostPráce s vlastním tělem a tvořivostí

Během tréninku je teorie často objasňována na práci s tělem, kterou využívám při koučování vrcholových sportovců. Mnoho teorie a myšlenkových vzorců lze objasnit na práci s vlastním tělem. Například účastníci poznají, jak je téměř nemožné odstrčit (vyvrátit) člověka, který si všímá věcí, které se mu daří, který si všímá svých úspěchů. Tímto způsobem účastníci vidí, že prezentované myšlenky fungují, a zažijí si je na vlastní kůži.

Jindy jsou myšlenky a principy objasňovány formou kreslení a prací s předměty. Například účastníci s lehkostí nakreslí obrázek od Picassa. Tento obrázek se na první pohled zdá komplexní a náročný, a proto většina lidí hned na začátku řekne: „To nikdy nenakreslím“. Vzdají to dříve, než začnou.

metodika_vzdelavani_zamereniNejdříve myslím na to, co z toho budu mít já sám

My lidé jsme orientovaní hlavně sami na sebe a až pak na to, co můžeme udělat pro společnost, ve které pracujeme.  Proto jsou informace nejdříve prezentovány na situacích, které jsou přínosné hlavně pro osobní život. To způsobuje, že účastníci jsou pozornější a zvídavější. V druhém kroku se zabýváme využíváním myšlenek v práci.

metodika_vzdelavani_krokyMalými kroky kupředu

Účastníci si během semináře vytvoří malý manuál „Jak sám na sebe“. Hlavní myšlenky si zakomponují do pracovního dne. Důležité je, aby udělali malé změny, o kterých budou přesvědčeni, že je určitě zvládnou. Mohou to být jednoduché myšlenky, například: „Každý den si přinesu do práce jablko, které si dám na stůl a v 10 hodin ho sním“. Malé reálné krůčky, které se lidem daří, vyvolávají chuť na sobě pracovat a rozvíjet se. Hlavně tím lidé získávají vnitřní jistotu.

metodiky_vzdelavani_online_kurzOnline vzdělávání + nečekané připomenutí

Po skončení kurzu účastníci dostanou přístup do online sekce, kde najdou shrnutí základních myšlenek a technik.

Často si účastníci na tréninku napíší dopis. Tento dopis po určité době účastníkům posílám jako formu povzbuzení a sebereflexe.