Meditace - Jak vmáčknout do nabitého dne čas na regeneraci těla a mysli

Nedávno mi kamarád říkal: “Dneska ještě musím dát meditaci.” Říkal to s bolestným výrazem ve tváři a vypadal u toho dost otráveně. Udělat si v nabitém programu každý den čas na hodinu “uvolněného meditování” mu přináší spíš více stresu než blahodárného uvolnění.

Proč se věnovat meditaci?

Meditace pomáhá pacientům s vysokým tlakem, cukrovkou, migrénou, artrózou, srdečním onemocněním, Alzheimerem… Dnes už dokonce umíme zachytit změny v mozku způsobené pravidelným meditováním.

Donedávna se tvrdilo, že aby meditace měla blahodárný vliv, je třeba meditovat šestkrát týdně, hodinu denně. A to minimálně dva měsíce. Nyní se ale ukazuje, že pozitivní změny přináší i nepravidelné meditace několikrát do týdne.

Najděte si vlastní způsob meditace

Mnoho lidí slovo meditace odpuzuje. Osypou se, když si představí, že by se měli navléknout do volného oblečení, zapálit svíčku, usednout a 30 minut nic nedělat a soustředit se pouze na dech.

Ve skutečnosti ale můžete pustit mozek do jiné vlnové hladiny  například při čtení, vytírání podlahy nebo pletí zahrady. Jak to? Smyslem meditace je totiž dostat se do stavu, kdy mysl netěká. A proto nemusíme sedět v pozici lotosového květu a plně se soustředit na dech.

Ideální je, když si najdete svůj vlastní způsob meditace.

Pokud nežijete v klášteře, tak se nemůžete „vymeditovat“ k věčnému klidu. Ale o to tady nejde. Smyslem je přestat se „mlátit ode zdi ke zdi“, naučit se na chvilku zastavit a vypnout.

Nesmí to být křeč

Meditace především nesmí být křeč, nesmí to být úporná snaha, ale musí dojít ke skutečnému uvolnění. Je to asi něco podobného, jako když se díváte do ohně, posloucháte praskání dřeva, jste uvolnění, pravidelně dýcháte a vaše mysl je klidná, odpojená od všedních starostí.

Jednou mi jeden známý vyprávěl, jak se dlouho snažil pravidelně meditovat. Jezdil po workshopech, zkoušel různé meditační praktiky, učil se meditovat od několika guruů. Ale výsledek byl nulový. Až pak si jeden večer vzal knihu, zabořil se do oranžového ušáku a začal číst. Když četl, najednou si uvědomil, že pravidelně dýchá, jeho mysl netěká, ale pluje. Přesně tak, jak to po něm všichni guruové chtěli.

Vědci byli překvapení, když zjistili, že meditace zpomaluje odumírání mozkový buněk a oddaluje začátek Alzheimera. Zjevně je prospěšné vše, co nám pomáhá se blaženě odpojit, mít chvíli pro sebe, být odstřižený od každodenního shonu.

Najděte si to svoje odpojení a pravidelně si ho dopřávejte.

Líbí se vám článek, sdílejte ho

Test osobnosti

Udělejte si test zdarma

Klikněte zde >>
Share →