Sebekoučink - Politujte se. Je to v pořádku. Vyzkoušejte sebekoučovací techniku pravdy

To, že se čas od času cítíte pod psa, je v pořádku. Prožít si občas špatnou náladu je mnohem lepší, než s ní bojovat. Nepotlačovat negativní emoce je základem k přijetí sebe sama a také cestou k znovunalezení spokojenosti.

Naopak potlačování špatných nálad, čili popírání části našeho já, způsobuje rozpolcenost. Pokud k sobě budeme upřímní a dokážeme se politovat, špatné pocity mnohem rychleji zmizí. A my se tak budeme moci posunout dále.

Nikdo neříká, že musíte své emoce přehnaně ventilovat. Základem je být sám k sobě upřímný.

Vyzkoušejte sebekoučovací techniku pravdy. Co je její podstatou?

  1. Přesně definujte problém – v jedné větě zformulujte, co přesně ve vás vyvolalo negativní emoce, které pociťujete. „Můj šéf si na mě vylévá zlost.“
  2. Uvědomte si své pocity a pojmenujte je. „Mám strach a pociťuju úzkost, že bych mohl přijít o práci.“
  3. Vyhněte se sebekritice – neobviňujte se z toho, že jste se zachovali tak a tak. Nemá smysl plakat nad rozlitým mlékem. „Například, že jste měli jít za šéfem a říct mu, že si na vás nemá vylévat zlost jen proto, že se asi špatně vyspal.“
  4. Snažte se sami sobě porozumět – zamyslete se nad tím, proč se v dané situaci cítíte mizerně, co k tomu vedlo. „Vždycky jsem byl vedený k tomu, abych upřednostnil potřeby druhých lidí na úkor svých vlastních potřeb.“
  5. Nebraňte se tomu, co prožíváte – sami sebe politujte a buďte na sebe hodní, není na tom nic špatného. -„Mám zlost, že jsem se neuměl v té situaci ubránit. Štve mě, že je můj šéf náladovej.“

 

Umíte se politovat a být k sobě upřímní?

Přečtěte si další články na téma sebekoučink, stres, emoce, osobní rozvoj, asertivita.

Udělejte si test osobnosti

Nejčtenější blog o psychologii: Zaregistrujte se do newslettru a získejte test osobnosti zdarma.

Klikněte zde