Jak se naučit trpělivosti?

Ráno vyskočíte z postele, rychle si jdete udělat kafe a jen máloco vás přes den vytočí tak, jako pomalý internet, stojící kolona aut nebo čekání na důležité podklady. Jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou se v životě musíme naučit, je trpělivost.

Zjistěte proč

Když věci nejdou podle vašich představ, začínáte být nevrlí a netrpěliví? Mnoho lidí má pocit, že příčina netrpělivosti je mimo ně, že za to může například nešikovná pokladní. Jenže tak to není.

Netrpělivost vzniká v naší hlavě. A je dobré zjistit, proč jsme v dané chvíli tak nedočkaví.

Je například typické ráno, ale my pociťujeme napětí, aniž bychom věděli proč. Odbýváme pak čištění zubů, rychle do něčeho kousneme a utíkáme do práce. Spěch a nesoustředěnost způsobují ještě silnější pocit nespokojenosti.

Je dobré zjistit, proč vlastně tak spěcháte. Utíká vám něco? Přicházíte o něco důležitého? Co vás to žene a honí? Kde se to vzalo? Odkud to pochází?

Odpověď můžete najít často až v dávné minulosti. Já třeba cítím mírné napětí, když někam odjíždím. Z dětství si pamatuji, že když jsme někam odjížděli, tak byl můj otčím nervózní, netrpělivý, všechny „komandoval“, tvářil se otráveně a byl nepříjemný.

Trpělivost je třeba trénovat

Na netrpělivost neexistuje jiný lék než trénink. Pokud se vám nelíbí slovo trpělivost (protože v sobě nese utrpení, trápení), tak místo trpělivosti se učte laskavosti. Učte se být k sobě laskaví. Začněte s jednou jedinou aktivitou. Ideální situace je třeba oběd v restauraci, kde musíte čekat, než přijde číšník, než vám donesou jídlo, účet. Užijte si tyto prázdné momenty, které stejně moc neurychlíte.

Časový rozdíl mezi tím, když něco honíte, a tím, když věci necháte být, je minimální.

Mějte odvahu žít jinak

Multitasking je dnes náboženstvím a mít „toho hodně“ je znakem důležitosti a významu. Ale možná, že ve skutečnosti takhle žít nechcete, ale nevíte, jak se odtrhnout od běžícího davu.  A možná nemáte odvahu začít žít jiný život.

Nechte ostatní, ať se klidně honí, ať nestíhají, ať se zlobí a rozčilují. Žít jiný, klidnější a vyrovnanější život není záležitostí hormonů nebo genů. Je to v první řadě věc vašeho rozhodnutí.

Mějte připravený plán B

Ať se zlepšujeme sebevíc, čas od času přijde krize. Tak to prostě chodí. Může přijít v koloně aut, kdy spěcháme na důležitou schůzku, nebo když očekáváme povýšení, a místo nás povýší kolegu.

V takových chvílích je důležité mí připravený plán.  Zkuste se 10 krát  zhluboka nadechnout. To zklidní vaše tělo i mysl.

Sepište si 5 věcí, na které se vám v životě vyplatilo počkat, a tento seznam noste u sebe. Dejte si ho třeba do peněženky nebo ho mějte uložený v mobilu. Prostě ho mějte připravený po ruce.

V takovém seznamu je ukryta důležitá a uklidňující zpráva: “Některé věci je dobré nechat uzrát. Vyplatí se si počkat.”

 

Líbí se vám článek, sdílejte ho

Udělejte si test osobnosti

 

Test osobnosti