Pár jednoduchých triků na zapamatování slovíček
Pokud jste se někdy učili cizí jazyk, pak určitě moc dobře znáte ten nesnesitelný pocit, kdy vynaložíte tolik námahy, abyste se naučili nové slovíčko, a ne a ne si ho zapamatovat! Naštěstí existují způsoby, jak si nová slovíčka zapamatovat dlouhodobě, a jedním z nich je vytvoření si spojení v hlavě.

Vytvoření takových spojení je pro zapamatování zásadní, ale některá jsou účinná více, jiná méně. Nejefektivnější je spojit si slovíčko s osobní zkušeností, protože se tím v našem mozku aktivuje hned několik oblastí.

Mozek pak slovíčko zpracovává na čtyřech různých úrovních: struktura, zvuk, koncept a osobní spojení.

V jednom psychologickém experimentu z roku 1970 dostávali studenti otázky na těchto úrovních jako: „Kolik souhlásek je ve slově ´bear´?“ (struktura), „Rýmuje se slovo ´apple´ se slovem ´snapple´?“ (zvuk), a „Je slovo ´tool´ synonymem slova ´instrument´?“ (koncept). Pak byli podrobeni několika náhodným testům paměti, aby se ověřilo, která slova si pamatují. Ukázalo se, že je šestkrát vyšší pravděpodobnost, že si studenti slovíčko zapamatují, když je daná otázka osobní (například: „Máš rád pizzu?“) než když se týká struktury slova.

Řekněme, že se chcete naučit španělský výraz pro slovo kočka (gato). Pokud si ho spojíte s nějakou vlastní myšlenkou na kočku, máte o 50% vyšší šanci si ho zapamatovat. Je to také proto, že vizuální paměť je velmi účinným nástrojem při učení cizích jazyků.

V dalším experimentu z roku 1960 zaměřeném na paměť bylo vysokoškolákům předloženo 612 obrázků z reklam v časopisech a poté k nim bylo přimícháno 612 dalších obrázků. Studenti měli za úkol vybrat původní obrázky. To se jim povedlo s 98,5% úspěšností.

Je tedy evidentní, že pokud si ke slovíčku přiřadíte obrázek, i když neosobní, slovíčko si zapamatujete lépe.

Až se vám tedy příště někdo představí jako Edward, spojte si ho v hlavě se slavnou rolí Johnnyho Deppa a představte si ho s obřími nůžkami místo rukou.

Udělejte si test osobnosti

 

Test osobnosti