Už jste si někdy řekli: „Sakra, vážně musím na tom Facebooku trávit míň času!“ a záhy jste zjistili, že to nejde?

Nejste jediní a není to náhoda. Mnoho společností totiž usiluje o to, aby byl jejich produkt návykový.

Závislost způsobuje čtyřfázový model „zaháčkování“

Abyste si vytvořili návyk (například neustálé sledování Facebooku nebo Twitteru), společnosti stačí uplatnit následující kroky, které budete dokola opakovat:

  • Spouštěč: externí událost, která vás přivede k užívání produktu jako například vyskakující reklama.
  • Akce: aktivita, kterou musíte vyvinout, abyste produkt mohli začít používat. Tedy například založení Facebookového účtu.
  • Odměna: například zábava. Odměna by se měla být různá, abyste nikdy nevěděli, co vás přesně čeká. Proto je vaše hlavní stránka na Facebooku plná náhlých překvapení.
  • Investice: něco hodnotného, co do produktu investujete, například čas, peníze nebo informace. Pokud jste si na Facebooku vytvořili síť přátel a něco nasdíleli, pravděpodobně u něj zůstanete.

A jak se tento cyklus opakuje, uživatel si začne vytvářet vlastní interní spouštěče pro používání služby, takže externí spouštěč už ani není zapotřebí. A máme tu začarovaný kruh, ze které se dá jen těžko uniknout.

Udělejte si test osobnosti

 

Test osobnosti