Ukliďte si mysl od bordelu – technika čištění mentálního stolu

Ukliďte si mysl od bordelu – technika čištění mentálního stolu

Jak se vám pracuje u stolu plného papírů, desek, různých formulářů, dopisů a jiných věcí k vyřízení?

Pravděpodobně odpovíte, že ne moc dobře. Když se na takový stůl podíváme, často nevíme, kde nebo s čím začít, nemůžeme se dobře soustředit a cítíme silný pocit vnitřního napětí a tíhy z toho, co všechno musíme stihnout.

A naopak, jak se cítíte …

… když si uklidíte stůl, skříň a vyházíte všechen ten nepotřebný nepořádek?

Určitě se budete cítít lépe, lehčeji, uvolněněji a více svěží.

Stejný úklid potřebuje čas od času i naše mysl.

Na úklid mysli používám techniku, kterou nazývám „čištění mentálního stolu“.

Tato technika zahrnuje tři kroky:

  1. musíte pojmenovat a uvědomit si, co všechno nosíte v hlavě
  2. vyházet nepotřebné , tj.
    • věci, které nemůžeme ovlivnit,
    • věci, do kterých se stejně nikdy nepustíte
    • věci, které nejsou důležité
  3. nechat si v hlavě „na mentálním stole“ ležet jen ty věci, které pro vás nebo váš byznys mají největší životní nebo peněžní hodnotu

Zajímalo by mě, jak si děláte pořádek v hlavě, resp. v životě vy. Napište mi ten váš způsob do komentářů níže.

6 Responses
  1. Zapsat

    Já si ty věci zapisuju (používám senznam tasků v mobilu). Je to, abych se k nim mohl vracet, přehodnocovat priority, ale aby mi nestrašily v hlavě, protože aktuálně třeba tak důležité nejsou.

  2. Z mého pohledu je největší problém vytvoření funkčních návyků anebo si vůbec něco z těch “návodů na pořádek” pamatovat. Pro mě zatím nejúčinnější způsob jak se neztratit v chaosu hromad informací, je vytvářet ultrajednoduché vizuální myšlenkové mapy s obrázky. Zapamatovat a používat takovou mapu je jednoduché a lze to používat i dlouhodobě. Například mapu klíčových dovedností, kde je pilířem “odpadkový koš”, používám tak, že v momentě kdy začínám pociťovat diskomfort z přeinformovanosti, vybavím si obrázek odpadkového koše a začnu eliminovat všechny rušivé podněty okolo sebe, tzn. udělám okamžitě pořádek na pracovním stole, smažu nepotřebné soubory v počítači, atd.

  3. prubnuto

    Já mám v hlavě pusto prázdno, obvykle si večer vypíšu věci na další den z mých sáhodlouhých seznamů a pak se na to naprogramuji a druhý den udělám. Větší review pak dělám jednou týdne, ještě větší měsíčně atd.

  4. Eli

    Osobně si myslím, že je velmi účinné, věci důležité pro mě, pojmenovávat slovy a sdílet s někým. Ať už slovně nebo písemně. Po “rozebrání” se pak ětšinou uloží a uklidí někde stranou (do “šuplíku”) a mohou být vytaženy pouze v případě potřeby. Ale nemotají se pořád do všeho.
    Také spánek je duševní hygiena a pročišťuje nadbytečnou informovanost a brání v “zahřátí mozkového PC”. Bez něho žádná “technika” moc nepomůže.

Leave a Reply