time management, GTD (getting things done), stres mnagement, manažerské dovednosti, prokrastinace - Jak začít konečně stíhat

 

Všichni by chtěli řídit čas, ale čas se řídit nedá. Jediné, co můžete řídit, jste vy sami.

Člověk nikdy neměl tolik času, jako my teď ve 21. století. Délka života se zdvojnásobila, máme pomocníky, kteří nám ulehčují práci. Ale přesto nestíháme.

 

Plánování bývá přeceňováno

Mnoho lidí se naučilo pracovat s různými systémy time managementem. Umí plánovat, určit priority, využívají GTD aplikace. Smyslem time managementu není mít rozdělený čas na minutu. Mnoho lidí se mylně domnívá, že cílem time managementu je mít vše naplánované. Ale v tom to není. Time management je hlavně o tom, abyste dosáhli svých cílů a měli z nich radost. Neuváděným cílem time managementu je být spokojený. A spojený život může být i neorganizovaný život. Každému vyhovuje něco jiného.

 

Řídit čas nelze

Často od lidí slýchám: „Nemám čas.“ Ale to je nesmysl. Času máme všichni stejně. 1 den má 24 hodin, 1440 minut a 86 400 vteřin. Nechtějte čas řídit. To prostě nejde. Jediné, co můžete řídit, jste vy sami. Ale to je možné jen za předpokladu, že známe své cíle, máme jasno ve svých hodnotách a v tom, co je pro nás důležité. Existuje jedna morbidní metoda, jak přijít na to, co je důležité. Co byste chtěli, aby o vás lidé říkali na vašem pohřbu? Jak byste chtěli, aby na vás vzpomínali? Co by měli říkat o vašem životě?

 

Time management musí respektovat biorytmy těla

Jdou vám někdy věci od ruky úplně samy a jindy to opravdu nejde, „dře to“? Možná jste si úkoly naplánovali, ale taky možná jste si vybrali k jejich plnění nevhodnou dobu. Činnosti byste si měli plánovat podle toho, jak se cítíte, kolik máte energie. A měly by odrážet biologické potřeby těla. Pokud je budete ignorovat, tak vám splnění úkolu zabere více času a budete z toho otrávení. A také se to odrazí na vašem zdraví.

 

Musíte a proto prokrastinujete

Lidé často plní úkoly s pocitem, že musí. A logicky se jim do nich nechce. Místo jejich plnění hledají okamžité uspokojení a vytvářejí si umělý pocit, že pracují – odpovídají na nedůležité emaily nebo řeší nedůležité úkony. Čas věnují činnostem, které je neposouvají k cíli. Když celý den vyplníte činnostmi, které s cílem očividně nesouvisejí, připravujete se o „malý moment slávy“. Navíc pak nestíháte plnit ty skutečně důležité úkoly.

 

„Nestíhám“ – To už neříkejte

„Promiň, nestíhám, nemám čas.“ To je snad neoblíbenější výmluva. Každý to přeci pochopí. Protože – kdo dnes vlastně stíhá? A navíc tím ukazujete, jak jste důležití a nepostradatelní. Vytváří to dojem, že vedete plný, aktivní a zajímavý život. A hlavně obdivuhodný život. Nicméně jak je to s výmluvami na nedostatek času skutečně? Za zběsilým honem se skrývá nepořádek v hodnotách a cílech. A na tom už není co obdivovat.

 

Nechtějte stihnout všechno

Umět řídit čas, ovládnout systém GTD znamená jednu důležitou věc. Přijmout fakt, že nemůžete vše stihnout. To je nemožné a je to tak v pořádku. Je mnoho knih, které bych si rád přečet. Rád bych se naučil spoustu nových věcí. Ale nejde být vším, čím si přejeme. Chyba ovšem je, když nestihnete věci, které jsou pro vás důležité. Soustřeďte se maximálně na tři věci. Nejde o to, že „méně je více“, ale „že méně je lépe“.

 

Nepodléhejte okolí a buďte sami za sebe

Podléháte manipulaci okolí? Ano. Pak je to jeden z důvodů, proč nestíháte. Problém nastává, pokud se snažíte všem vyhovět, vyjít vstříc a být se všemi zadobře a pokud neumíte říct jasné „ne“ Možná, že se neženete za něčím, co není vaše a co nechcete, a stěžujete si, že nestíháte. To je ale váš problém a změnit to můžete jen vy. A čas na to máte.

 

Jak to máte vy? Snažíte se vše stihnout?

 

Další články na téma time management, GTD (getting things done), stres mnagement, manažerské dovednosti, prokrastinace.

Udělejte si test osobnosti

 

Test osobnosti